سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه عملکرد داکت اسپیلت

 

 

عملکرد داکت اسپیلت برای تامین هوای سرد به این گونه است که در کندانسور گاز مبرد خنک می شود و از طریق لوله مسی که دو یونیت داخلی و خارجی را به هم متصل می کند به شیر انبساطی و از آنجا به کویل موجود در یونیت داخلی انتقال می یابد. از طرفی هوای گرم محیط به هواساز وارد شده است و گاز مبرد موجود در کویل ، گرمای هوا را جذب کرده و هوای خنک شده، توسط فن و از طریق کانال به محیط برگردانده می شود و محیط را خنک می کند.

در طی این فرآیند گاز مبرد که گرما را جذب کرده و گرم شده است دوباره به کندانسور بر گردانده شده و خنک می شود و این سیکل به این صورت که توضیح داده شد ادامه خواهد داشت تا زمانی که دمای هوای محیط به دمای تنظیم شده ترموستات برسد. پس از رسیدن دما به دمای تنظیم شده، کندانسور قطع می شود و با توجه به نوع دستگاه ممکن است فن دستگاه به کار ادامه دهد یا از کار بایستد.

لازم به ذکر است سیکل سرمایش در کولر گازی هم مشابه داکت اسپلیت است‌.

در سیکل گرمایش، گاز در کندانسور گرم شده و مانند سیکل سرمایش، از طریق لوله مسی به کویل موجود در یونیت داخلی منتقل می شود و هوای وارد شده از محیط به یونیت داخلی را گرم می کند. هوای گرم شده، توسط فن و از طریق کانال به محیط وارد می شود. برای کاهش مصرف انرژی برق در زمستان می توان به جای کویل گازی از کویل آب گرم استفاده کرد به این صورت که جلوی یونیت داخلی و در مسیر کانال، یک کویل آب گرم قرار می دهند و داکت اسپیلت صرفا نقش فن را ایفا می کند.